Schampavie

Avontuurlijk wandelen en fietsen in groep, een dag, een weekend of langer.

1 tot 14 september 2014 olv Guido Duprez en John Vandorpe

Vakantieverslag

Estland en Letland

Deelnemers: Denise, Hilde, Myriam, Jos, Luc, John, Agnes, Guido, Hedwig, Lieven, Christine, Guido, Sonja en Walter.

Vroeg vertrokken in Zaventem, zodat we op de middag in Riga aankwamen. Dan de huurauto's afhalen en weg richting Estland. Op de weg naar onze logeerplaats in Pärnu even gestopt voor een kort wandelingetje aan de Rode Rotsen aan het strand. Vastgesteld dat ze hier graag barbecueën.
Overnachting in het zeer verzorgde Hommiku Hostel.

Dag 2 gestart met een overdadig ontbijt (moeite doen om de voorziene 6 € op te krijgen); dan naar Soomaa National Park. Daar wachtte ons de lokale gids-organisator op die ons voerde naar de start van een kanotocht. De kano's raakten succesvol te water en iedereen kon vlug deftig vooruit. 's Middags een halte voor de picknick en van daar een wandeling in de toch verrassende Estse Venen. Daarna terug te water, zodat we rond 4 uur onze kanotocht konden beëndigen. Op het einde verkende stuurvrouw Agnes de knepen van het kanosturen in zigzag van oever tot oever. Nog een korte wandeling van een uur als appetizer.

Na een zeer rustige nacht en een uitgebreid ontbijt vertrokken we voor enkele korte wandelingen met veel knuppelpaadjes langs typische vegetaties. Gids Guido gaf het voorbeeld voor een zwemmetje in een koud ven, maar niemand volgde. Ondertussen nog even een bezoek aan het museum van componist Mart Saar.
Na heel wat autostofwolken en een kerkhofbezoek geraakten we terug in Pärnu.
Nog een strand- en stadsbezoek in het donker na het avondeten sloot een zonnige dag af.

De volgende dag eerst een rit naar de overzetboot voor oversteek naar de eilanden Muhu en Saaremaa. We zochten eerst de meteorietkraters van Kaali en vonden er naast de grote nog enkele kleine. Dan kwamen de 5 Angla windmolens met bijhorend luxemuseum.
De kliffen aan de noordkust werden de afsluiter van deze dag. Een afdaling met touw en bijhorende wandeling langs de voet van de kliffen. Even ongerustheid als Sonja ontbrak, maar ze werd teruggevonden.
Benieuwd naar ons verblijf in Selgase. Verspreid over allerlei houten chaletjes en bijgebouwtjes lagen logementen, wc's, douches en eetruimte. Avondeten in open lucht en vervolgens keuvelen rond een kampvuur.

In de ochtenddauw stonden ons 14 fietsen op te wachten voor een parkoers, Schampavie waardig, liever slijk dan beton (Hugoriaans bij momenten). Langs het uitzicht op de kliffen van gisteren en de vuurtoren; soms dichtbij de kust (over de dijk?); Bij een lange diepe waterdoorgang waren enkelen zo moedig dit al fietsend te doen (ja, de vrouwen op kop). Enkele slijkdoorgangen, zodat een passage door water nodig was om de fietsen er terug wat properder te doen uitzien.
Een gesloten café deed onze dorst nog wat langer duren.
Overnachting op Muhu met bezoek aan het Bokrijkachtige dorpje als slaapmutsje.

De zesde dag begon met een mistig ritje tot aan de veerboot en vervolgens in 1 trek naar Tallinn. 's Middags een soepje en hapje op zijn middeleeuws onder het stadhuis.
Dan begon de standswandeling onder de kundige leiding van stadsgids John. Eerst de hoge stad met parlement en Alexander Nevsky kathedraal. Op en af de oude stadswallen (al dan niet hand in hand). John voerde ons langs als de must-see's met vooral in het oog springend de oude stadswallen met hun torens.

De dag daarop deden we de rondleiding verder in de rand van Tallinn op de fiets. Langs het paleis(je) van Katharina de Grote tot Pirita. Even een stop om de wacht aan het presidentieel paleis te jennen.
Na het binnenleveren van de fietsen met een andere gids naar de voormalige gevangenis, die allerlei gastheren had zoals Nazi's, KGB, Estse overheid, enz. Bijna bleef Guido opgesloten na een onoplettendheid waarbij hij even de groep kwijt was.
Na het diner werd met een deel van de groep de dag afgesloten in de bierstube.

Na een uurtje rijden de volgende ochtend kwamen we bij een ander uitziende zee. We bewonderden eerst het kunstwerk van de valiezen (waarvan we eerst dachten dat het de ballastblokken van een kraan waren) en reden dan naar Kämu waar we voor een wandeling van enkele uren (voornamelijk kust) startten. Onderweg konden Guido, Hilde en Agnes zich niet houden en doken het frisse water in.
Vervolgens naar ons prachtig verblijf in Sagadi Manor (soms toegang langs de vensters na sleutelwissel).

Na een alweer uitgebreid ontbijtbuffet, naar het reservaat Endla met een tussenstop aan het landhuis van een vroegere Duitse landheer.
Een wandeling van enkele uren door het mooie moerasgebied met voor enkelen niet-verboden uitkijktorens (gezag van Agnes werd gewogen en ...).
En jawel de eerste regendruppels overvielen ons.
Overnachting in de universiteitsstad Tartu.

De volgende ochtend naar Taevaskoja waar we een korte reliëfwandeling in de Ahja vallei deden. Picknick bij de elanden en verder naar Rouge voor een wat langere wandeling langs het Rougedal tussen de oriëntatielopers. De helft van onze groep oriënteerde zich verkeerd en liep achter de crossers aan; een half uur later vonden we ze terug.
Vandaag was het een uitgesproken paddenstoelenwandeling. In het logement gerieflijke kamertjes en lekker avondmaal (met paddenstoelen).

De dag daarop doken we terug Letland binnen naar het Gauja Nationaal Park voor een wandeling langs de Amata rivier; mooie zandsteenwanden, massa's paddenstoelen, een drupje regen en zon. Tof. Nog een kort bezoek aan het stadje Cesis met voor de helft een drankje in het oude, lieflijke designwinkeltje-café
In het oude Siguldahotel zware discussies over de verdeling van de kamers (van 2); wie met wie?

Regen als ontbijt; weinig belovend voor een dagje kanovaren. Aan de startplaats zette iedereen zich maar in regenkledij (koud en wat druppels).
We geraakten goed op weg tegen een leuk tempo. Op de middag hadden we reeds de helft van het totaal parkoers afgewerkt. Regenen werd gieten. Bibberend van kou en de nattigheid vonden we gelukkig een droog picknickplaatsje onder de tent bij de teambuilders. Gelukkig werd beslist om de kanotocht daar maar te stoppen en konden we de teambuilders op hun vlotten zien vertrekken.
We lieten ons in Riga verwennen met een lekker buffet.

De ochtend daarop was de zon terug van de partij en kon John ons gerust door Riga loodsen met als rode draad de meest bekende artdeco gebouwen; Riga is niet voor niets de hoofdstad van de jugendstil. Het artnouveaumuseum was een interessante tussendoor.
Het werd duidelijk dat Riga wel het kloppend hart van de Baltische staten is.
Na enig gezoek vonden we 's avonds een terrasje met 14 vrije plaatsen voor een afsluitend glaasje.

Wakker worden en beseffen dat het bijna gedaan is met deze vakantie; nog een voormiddag vrij bezoek en dan terug naar België

We kunnen gerust stellen dat dit een niet klassieke Schampavievakantie was, met enorme afwisseling: kanovaren, fietsen, wandelen, stadsbezoeken, museumbezoek, meestal vrij luxueus logement, rondrit door twee landen.
Guido en John, aan de voorbereiding hiervan moet veel tijd besteed zijn, want alles klopte minutieus. Proficiat hiervoor en dankuwel.
Dank ook aan de leuke reisgezellen en -gezellinnen voor het leuke gezelschap.