Droge voeding - kassa 4.

Je wil voor een week (of enkele dagen)
op stap gaan,
in een afgelegen regio zonder bevoorradingsmogelijkheden.
7 ontbijten,
7 middagmalen,
7 avondmalen
met een flesje wijn erbij,
en de nodige tussendoortjes...

Is dat realiseerbaar zonder een rugzak van 40kg mee te sleuren?

Ja hoor,
met 600 900g per dag
kan je behoorlijk n gevarieerd eten

(die wijn vergeten we maar, zolang er naast bouillonblokjes geen wijnblokjes bestaan).
Of toch? Zie aan 't eind van dit artikel!

Kant en klaar trekkingmaaltijden.
http://www.travellunch.de
http://www.adventurefood.nl
http://www.trekking-mahlzeiten.de

Dit zijn 3 fabrikanten van gevriesdroogde producten.
Chili con carne, Rundsvlees Stroganoff met rijst, Keizersomelet, Champignon-soyaragout... zijn enkele van de warme gerechten.
Meestal zijn de 1-persoonsporties 100 125g gedroogd wat een maaltijd van 400-450g oplevert en 4 6 euro kost (of 3 5 euro per persoon in 2-persoonsporties).
Of je daarmee bij zware inspanning voldoende gegeten hebt????
Bereiding is eenvoudig en kort: product + water hooguit een 5-tal minuten koken, of nog korter koken en een 10-tal minuten laten wellen.
Sommigen zweren hierbij, anderen vinden dit een 'brij met onbepaalde smaak' voor niet weinig geld.

Dit hoofdschotelaanbod wordt aangevuld met:
-soepen: 50g voor 0,5l soep - 1,50 2,50 euro
-desserten: een chocomousse van 100g wordt 1 portie van 200g voor 4,00, een pannenkoekenmix van 360g (!!!) voor 4,95, ... Echt nodig? Of liever een chte verse chocomousse als je terug in de bewoonde wereld bent?
-ontbijten: allerlei muesli-varianten. Als je alle ochtend iets anders wil... 't heeft zijn prijs!
-allerlei tussendoortjers.

Haute-cuisine kant en klaar trekkingmaaltijden.
http://www.globetrotter.nl
Deze site presenteert zich als 'de website over voeding voor de reizende mens'.
Het informatieve luik is heel uitgebreid  en gaat in op alle aspecten van eten tijdens trektochten: productinformatie over alle ingrediënten, water zuiveren, branders, kooktips, ... Prima lectuur.
Daarnaast is dit een fabrikant van gedroogde maaltijden, die een stap verder gaat dan bovenvermelde: naast een assortiment complete maaltijden zijn ook tientallen ingrediënten apart verkrijgbaar: uitgebreide lijst van groenten, vlees (kip, lamsvlees, rundvlees, en vleesvervangers... in korreltjes of blokjes). Voor de creatievelingen, die vooraf een gevarieerd menu willen samenstellen, iets meer tijd (en brandstof) willen besteden.
De complete maaltijden zijn ook verschillend van de 3 eerder vermelde fabrikanten: de 2-persoonsporties zijn zwaarder (gedroogd tussen 300 en 460g), maar de uiteindelijke porties zijn dan wel 60 700g per persoon. (kost 2,50 4,50 euro per persoon). Kooktijd ook wat langer. Ook vegetarische en veganistische maaltijden en originele combinaties: wat dacht je van volkoren spaghetti met oesterzwam, tamme kastanjes, prei, uiringen, bieslook en tomatensaus?

Alles uit de supermarkt voor een derde van de prijs?
Zou die Knorr soep van 0,80 euro - 70g voor 1 liter zo veel minder goed zijn dan die halve liter voor 2 euro?
Met alleen maar producten uit de supermarkt kan je voor veel minder geld ook behoorlijk eten.

1. Soep, alle dagen. vb. Knorr, 1l of 0,75l met 1 pakje van 40 tot 100g: officieel voor 3-4 personen, bij een stevige bergtocht prima voor 2 personen. De soepsoorten verschillen van land tot land. De Franse zijn vaak de stevigste soepen, de Belgische wat minder, Spaanse zijn altijd bouillons= minder vullend. Het stevige zoutgehalte kan met al dat zweten geen kwaad, integendeel!

2. Deegwaren mt saus, vb. Knorr http://www.receptidee.nl/ heeft 6 variëteiten Spaghetteria en 3 variëteiten Oriënty:  alles kan en klaar in verpakking van 150 180g. 6dl water erbij.
Als je de ingrediënten daarvan vergelijkt met de bovenvermelde gevriesdroogde producten zijn dat geen grote verschillen, deze pakken kosten nog geen 2 euro en met 1 pak heb je een hl ruime portie voor 1 persoon. En 't smaakt nog ook (toch tijdens een trektocht).

3. Deegwaren of granen apart, sausen apart.
-Cappellini is dunner dan spaghetti, en dus sneller klaar. Kooktijd verschilt van merk tot merk, tussen 10 en 3 minuten. Neem die met kortste kooktijd. 100-120g per persoon. (er zijn natuurlijk grotere eters!)
Voedzamer zijn de volkorendeegwaren, maar de kooktijd daarvan is veel langer.
-Mie ofte 'Chinese spaghetti': daarbij volstaat een kooktijd van enkele seconden, en de mie 5 minuutjes laten wellen = wordt zacht en gaar in het hete water. 80-100g per persoon.
-Couscous: ook maar een paar minuten koken in water en gaar. Zwelt enorm op. 60-80g per persoon.
-Tarwe: een 10-tal minuten in kokend water en klaar. 80-100g per persoon.

-Kooktijd verkorten:
--
begin met kleine portie water op te warmen, deegwaren/granen erbij zodra dit lauw wordt.
--
Eens tot kookpunt gekomen de rest van water erbij en weer tot kookpunt laten komen.
--Vuur uitdraaien, en 5 10 min laten wellen.
--Vuur terug aan en nog even tot kookpunt, een 2e x wellen.
Op die manier verbruik je amper 1 gasvulling van 200gr per persoon tijdens 10 kookbeurten (soep en hoofdschotel).

-Koop gn kant en klare voorgekookte rijst of granen: die hebben reeds vocht opgeslorpt, en wegen minstens het dubbel.

-Bijhorende sausen: er zijn maar liefst 25 Knorr Mixen: pakjes van 40 80g en 34 personen, maar bij een trektocht is dat eerder voor 2 personen.

4. Tortellini met vulling. Ha, eens niet van Knorr! Met een pakje van 250g heb je voor 2 personen stevige portie. Dat zou je kunnen combineren met saus uit een pakje die je van diverse merken vindt (natuurlijk ook van K...r): wegen gewoonlijk 25-50gr voor 250ml saus. Lees goed de verpakking, want sommige zijn met water te maken, andere dienen met melk bereid te worden!


5. Aardappelpuree.
Voor de bereiding van de gewone verpakkingen uit de supermarkt heb je meestal melk nodig.
Maar: er zijn gedroogde purees waar gn melk moet bijgevoegd worden.
Of zelfs diegene die wl melk nodig hebben kan je zonder melk bereiden: maak ze klaar samen met een broccolisoep, een preiroomsoep of andere romige soep: dan krijg je lekkere broccolipuree, preipuree, ...
Een portie voor 4 personen, volgens verpakking, eet je met 2 op.
Daar tonijn of zalm bij: ipv blikjes heeft o.a. Imperial ook luchtledige plastic-verpakkingen = lichter (ong. 120g).

6. Linzen.
Is een goede vleesvervanger met niet al te lange kooktijd: een 20-tal minuten, maar met de eerder vermelde 'kooktijd verkorten' tip kan je dat halveren. Een 30-40g als extra bij vb. een aardappelpuree.

Met al het bovenstaande heb je al moeite om te selecteren wat je wel en niet meeneemt.
En waarom zou je geen 2x per dag warm klaar maken?

7. Muesli. Altijd lekker en voedzaam (tenminste - sommige soorten!) als ontbijt of tussendoortje.

8. Brood. is vrij zwaar en kan je geen 7 dagen vers houden. Hooguit mee te nemen voor 2-3 keren in 't begin. Met 250g Knackebrd heb je al enkele keren gegeten, mits het nodige beleg. Droge worst of salami kan redelijk tegen niet al te warm weer. Harde kaas smelt niet en daar eet je geen massa van. Smeerkazen in porties (La Vache qui rit...) zijn ook warmtebestendig. Een plastiek potje met confituur of honing. Al gemerkt dat vb. een pot aardbeienconfituur veel sneller leeg is dan bosbessenconfituur - die lekkere stukken!.

9. Vers fruit/verse groenten is veel te zwaar, maar toch lekker om voor dag 1 en 2 een paar appels, tomaatje, wat druiven... mee te hebben.. Enkele wortelen voor dag 3 en 4?

10. Tussendoortjes: gedroogde bananenschijfjes, rozijnen, koekjes waar wat knabbelwerk aan is...

11. Vitaminentabletten met sinaas- of citroensmaak: oplossen in water, en je hebt n een limonadesmaak n een portie vitaminen binnen.
Nu nog een wijntablet uitvinden??? 
--> Deze gedachte is inmiddels achterhaald: Rode wijn in poedervorm bestaat! Kost wel mr dan 3 euro voor 2dl wijn van 9,5. Zie Trekking-Mahlzeiten SHOP Zou dit lekker zijn??????  
Werd inmiddels aan proeven onderworpen... en als afschuwelijk ervaren!!!!