langs trage wegen

Dagstaptochten van station naar station, overwegend over onverharde wegen en paden.

Start Ontstaan Praktisch Copyright - verantwoordelijkheid

Originele dagetappes van 24 tot 28km voor sportieve wandelaars.

Origineel: deze routes volgen geen bestaande bewegwijzerde of beschreven route.

Deze etappes komen deels door gemeenten en landschappelijk mooie gebieden waar er geen GR-paden lopen.
Waar die er wel zijn, maken we andere keuzes indien deze even waardig zijn, mogelijk beter of gewoon anders. Soms volgen we langer GR-paden waar die echt de allermooiste paden hebben uitgezocht en/of er weinig alternatieven zijn.

We komen wandelknooppunten tegen, tekens van tal van lokale wandelpaden of mountainbikeroutes en volgen tal van paden zonder enige bewegwijzering, al dan niet met naambord.

't Kan stevig bergop/bergaf gaan, soms zeer steile paden of paden die begaanbaar zijn maar weinig onderhouden of dringend een maaibeurt nodig net als jij er langs komt. Soms zeer smalle paden, zeer drassige, modderige paden... kortom: stevige waterdichte wandelschoenen zijn noodzakelijk.

Enkele kilometers korter is meestal mogelijk.
Bij bijna elke etappe zijn 1 of meerdere mogelijkheden aangegeven om deze enkele kilometers korter te maken. Wat dan wegvalt is meestal wel een zeer mooi ommetje.

Soms zullen begin- en eindpunt in vogelvlucht nog geen 10km van elkaar liggen, andere keren is het eerder in rechte lijn.

Minimaal 65% (onverharde) trage wegen.
Bij elke etappe staat een schatting van het percentage trage wegen, variëeert tussen 65 en 86 %.
Trage wegen zijn alle wegen en paden, die hoofdzakelijk bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer.
Voor 'ons' percentage nemen we:
-alle paden, te smal voor auto's, ongeacht de ondergrond: gras, aarde, stenen, rotsen, kiezel, dolomiet, tegels, asfalt, ...
-voor alle wegen van 2,5m of breder, enkel onderharde of half verharde. Een geasfalteerde fietssnelweg van 4m breed, een betonnen jaagpad of ruilverkavelingsweg (als we die al eens even zouden benutten), waar auto's verboden zijn, tellen we hier niet als trage wegen: aangenaam voor fietsers, minder voor wandelaars.

Elke etappe gaat verder waar de vorige eindigde, aan een treinhalte (soms bushalte).
Stippel je treinreis uit op Belgiantrain.
Elk begin- en eindpunt is 7d/7 bereikbaar met de trein. In de week meestal 1 of 2 treinen per uur, in het weekend zal dit zeker bezuiden Samber en Maas vaak maar om de 2 uur zijn.
Voor verdere verplaatsingen is vaak de Standard Multi (Rail Pass) het meest aangewezen. Daarmee kost een rit naar eender waar 8,30 euro (prijs in 2020), kan je 7d/7 gebruiken, ook voor 9u, en kan je probleemloos uit een ander station op een andere spoorlijn terugkeren.
In Vlaanderen beginnen/eindigen enkele etappes aan een bushalte van De Lijn, die ook 7d/7 bereikbaar zijn.

Met auto naar start- of eindpunt?
Indien begin- en eindpunt op dezelfde spoorlijn, dan is een treinrit voor of na de tocht vaak maar 10-15 minuten. Indien op andere spoorlijn, kan er soms een grote omweg met 1-2 overstappen nodig zijn.

Best starten voor 10u, picknick en drank mee.
Zonder rustpauzes heb je 5 tot 6,5 uur nodig per dagetappe.
Er zijn veel etappes zonder café, restaurant of bevoorrading onderweg.

Voor je vertrekt: etappe overzetten op smartphone/GPS.
Bij de praktische info van elke etappe staat een link naar het traject in detail op www.afstandmeten.nl, vb. etappe A01.. Daar zie je standaard de etappe op Openstreetmap. Linksboven nog net in de kaart kan je van kaartlaag wisselen: o.a. Satelliet, OpenTopo, NGI en OpenWalk, een handige overlay met GR-paden en vele lokale paden.
Rechts kan je o.a. bij Acties route het hoogteprofiel bekomen.

Om er mee op stap te gaan dien je de route(s) te exporteren naar GPX, hiervoor kies je linksboven 'Export', en een app te gebruiken.
Mijn favoriet is Viewranger, anderen kiezen eerder voor Locus Maps Pro of OsmAnd.
Voor een overzicht: kies-de-beste-navigatie-app.

Meerdaags op tocht?
Een zoekopdracht 'Accommodatie gemeentenaam' in Google Maps zal vaak een geschikt verblijf opleveren nabij je eindhalte.
Of combineer één verblijf voor meerdere nachten met een korte verplaatsing 's ochtends en 's avonds met de trein. vb. Namen is een goede uitvalsbasis om met dagrugzak de etappes A06+A07+A08 te volgen, Leuven voor de etappes B04+B05+B06.

Start Ontstaan Praktisch Copyright - verantwoordelijkheid